
Vernieuwing Wisselcomplex Delfshaven
Logistieke precisie in de metrotunnel van Rotterdam: Vernieuwing Wisselcomplex Delfshaven.
In opdracht van RET heeft De Wilde Spoorwegbouw in een intensieve buitendienststelling van negen dagen het volledige wisselcomplex bij Delfshaven vernieuwd. Het project betrof vier 1:9-wissels en de bijbehorende aansluitende sporen. Daarnaast is de stalen stroomrail vervangen door een aluminium variant – een duurzame keuze die bijdraagt aan een toekomstbestendige metro-infrastructuur.

Bouwen in beperkte ruimte
De ligging van het wisselcomplex in de tunnel tussen station Delfshaven en station Coolhaven bracht bijzondere logistieke uitdagingen met zich mee. De beperkte ruimte vroeg om een minutieuze voorbereiding van materiaalstromen en materieel. Dankzij de inzet van onze nieuwe TRT-machines konden de wisseldelen efficiënt worden uitgereden en gepositioneerd – een cruciale factor in het halen van de planning.
Strakke coördinatie, naadloze uitvoering
Dit project illustreert het vakmanschap en de samenwerking binnen De Wilde. Van de eerste planning tot de laatste bout, elk onderdeel moest op zijn plek vallen. De nauwe samenwerking tussen onze collega’s en onze partners Delaro Infratechniek, Struijk Asbestsanering, Sinzig Schweisstechnik, Van de Mheen, RET en Alom, maakte dat mogelijk.
Duurzaam én veilig werken ondergronds
Het vervangen van de stalen stroomrail door aluminium draagt niet alleen bij aan een lager gewicht, een langere levensduur maar ook een aanzienlijke reductie in stroomverbruik. De tunnelomgeving stelde daarnaast hoge eisen aan veiligheid. Hoewel deze niet expliciet benoemd zijn, ligt het voor de hand dat er gewerkt is volgens strikte veiligheidsprotocollen – een vanzelfsprekendheid in onze aanpak.
Een puzzel die perfect in elkaar viel
Met dit project toont De Wilde opnieuw zijn kracht in het plannen en uitvoeren van complexe spoorvernieuwingen op moeilijke locaties. In slechts negen dagen werd een complete wisselinstallatie vervangen – een prestatie die alleen mogelijk is met ervaring, teamwork en technisch inzicht.
Meer weten?
Neem contact op met één van onze collega’s of volg onze projectupdates op LinkedIn.
In opdracht van RET heeft De Wilde Spoorwegbouw in een intensieve buitendienststelling van negen dagen het volledige wisselcomplex bij Delfshaven vernieuwd. Het project betrof vier 1:9-wissels en de bijbehorende aansluitende sporen. Daarnaast is de stalen stroomrail vervangen door een aluminium variant – een duurzame keuze die bijdraagt aan een toekomstbestendige metro-infrastructuur.