Perronwerk

Speciale keerwand talud bij perronvernieuwing Maarn

In samenwerking met ProRail ontwikkelde De Wilde Spoorwegbouw een speciale keerwand, zodat het hoge talud de belasting van het nieuwe perron in Maarn zou kunnen blijven dragen. 

Het huidige perron van station Maarn voldeed niet meer en was bovendien aan het einde van de levensduur. Ook was het, in het kader van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), noodzakelijk om het perron te verbreden van 3 meter naar 3,9 meter. Daarom besloot ProRail tot volledige vernieuwing van het perron. Een behoorlijke uitdaging vanwege de ligging van dit perron: op een circa 7 meter hoog dijklichaam. Het uitbreiden naar de rand van het talud zou veel te veel belasting creëren. Koren op de molen dus voor De Wilde Spoorwegbouw, om mee te denken aan een solide en realiseerbare oplossing. Er werd een constructie bedacht waarbij er aan de achterzijde van het perron een overstek werd gemaakt aan een hogere keerwand. Op die manier leunt het gewicht van de keerwand als het ware naar binnen, zodat het huidige talud zonder verdere aanpassingen de belasting van de nieuwe perronconstructie kan dragen. Verder vernieuwden we de trapopgang en de hellingbaan. Ook is de outillage vernieuwd: moderne abri’s, banken, prullenbakken en wachtruimtes sieren het nieuwe perron!