Perronwerk

Perronvernieuwing station Amersfoort

Locatie
Amersfoort
In opdracht van
ProRail
Uitvoeringsperiode
Q3 2022

In opdracht van ProRail hebben we van de zomer een perronvernieuwing op station Amersfoort uitgevoerd. De werkzaamheden bestonden uit het vernieuwen van de keerwanden aan perron 1 (spoor 2 zijde) zodat deze nu op P76 norm staan. De trein is nu toegankelijk voor iedereen, dus ook de minder valide reizigers zodat zij zelfstandig kunnen reizen. Naast de keerwandenvernieuwing is de perronbestrating vernieuwd, is de outillage mee verlaagd en is er een hekwerk geplaatst om het hoogte verschil op te vangen. De grote uitdaging van dit perron lag in de kabels en leidingen. Deze lagen over het gehele perron verspreid en de ligging daarvan was niet altijd gelijk aan de tekeningen. Door voorafgaand aan de werkzaamheden vooronderzoek te doen d.m.v. proefsleuven hebben we grotendeels alle kabels in kaart kunnen brengen waardoor het risico verlaagd werd tijdens de uitvoering.

Op het perron moesten we op sommige stukken zo’n 20 cm zakken waardoor ook veel outillage (banken, borden, putten, prullenbakken etc.) mee verlaagd moest worden. De opdracht was om in deze Buitendienststelling van een week alleen de sp. 2 zijde te vernieuwen en niet de sp. 1 zijde, waardoor je halverwege het perron een hoogte verschil krijgt. Dit is opgelost door een hekwerk te plaatsen. Oorspronkelijk was het idee om dit hekwerk over het gehele perron te plaatsen. Maar door een goede samenwerking met ProRail en 4Infra zijn we in de voorbereidingsfase tot een oplossing gekomen waarbij op het drukste gedeelte van het perron geen hekwerk geplaatst hoefde te worden. Dit is erg fijn voor de treinreizigers die een overstap moeten maken. Bij de perronvernieuwing op Amersfoort CS hebben we circulaire bestrating toegepast. Vervolgens hebben we gebruik gemaakt van twee meter lange keerwanden en hebben we alles van het perron afgevoerd m.b.v. werktreinen. Dit laatste is ons erg goed bevallen en zullen we zeker meenemen in onze volgende projecten.