Kraanbanen & industriesporen

Kraanbaan Oosterhout Container Terminal

Locatie
Oosterhout
In opdracht van
Oosterhout Container Terminal (OCT)
Uitvoeringsperiode
juli - november 2017

In verband met een nieuwe kraan is bij OCT de de gehele spoorcontructie vernieuwd. Door een civiele aannemer is er een ondergeheide gootconstructie gemaakt. De kraanbaan ligt op een speciaal gemaakt plaat, die met stelbouten op zijn plaats wordt gehouden. Door de stelbouten hebben wij de plaat inclusief de spoorstaaf kunnen afstellen. De gehele constructie zal na een controleslag ondergoten worden met een gietmortel. 

De Oosterhout Container Terminal maakt een zeer grote groei door. Om aan deze groei te kunnen voldoen, hebben zij een derde containerkraan nodig. Daarnaast had de spoorstaaf, die er voorheen lag, een te breed kopprofiel, waardoor de derdekraan niet kon rijden. Door de opdrachtgever is voor een andere spoorstaaf gekozen, waardoor alle kranen kunnen rijden. Ook zal de kraanbaan verlengd worden.

In de eerste fase hebben wij 90 meter kraanbaan gebouwd in de door de civiele aannemer gemaakte goot. Er worden tweedehands spoorstaven van een andere locatie gebruikt. Hiervan worden de slechte,  gelaste of ingereden stukken afgeslepen. De overige materialen zijn nieuw geleverd. 

De spoorstaven worden uitgereden en door onze onderaannemer thermisch gelast. Hierdoor ontstaan er 2 lange spoorstaven van 90 meter. Vervolgens zijn de onderplaten, van 6 x 0,30 mtr, uitgereden. Op deze onderplaat komt ter plaatse van de oplegging een rubber voor de demping. Daarna werd de spoorstaaf er opgelegd en met speciale kikkerplaten in het midden van de plaat vastgezet. Bij de afstelling werd gebruik gemaakt van een total station. Hierdoor konden wij op een millimeter nauwkeurg bouwen. Hierna ondergoten wij de plaat met speciale gietmortel. Na het uitharden zijn de stelbouten verwijderd en de onstane gaten zijn gevuld met dezelfde gietmortel. De beide spoorstaven zijnnu nog een maal op hun ligging gecontroleerd en, indien nodig, bijgesteld.

De andere twee fases zijn op een bestaande constructie, maar met een vergelijkbare werkwijze, gebouwd.