
Vernieuwing spoorstaafbevestigingen op station Duivendrecht
In week 28 van 2025 rondde De Wilde een uitdagend project af op station Duivendrecht in Amsterdam. Het betrof de tweede fase van werkzaamheden die eerder dat jaar in week 8 waren gestart. In opdracht van BAM werd op de onderste treinsporen (spoor Rt en VT) de bestaande indirecte spoorstaafbevestiging vervangen door een duurzamere en betrouwbaardere oplossing.

Aanleiding: van betonblokken naar verhoogde rughellingplaten
Enkele jaren geleden waren de perronsporen al eens aangepast om te voldoen aan de P76-norm. Destijds koos een andere aannemer voor verhoogde betonblokken, maar deze vertoonden al snel scheuren. Er moest een blijvende oplossing komen. De keuze viel op verhoogde rughellingplaten, waarmee niet alleen de norm wordt gehaald, maar ook de constructieve kwaliteit verbetert.
Uitvoering door De Wilde
De Wilde verzorgde alle spoorwerkzaamheden. Een bijzonderheid was het uitboren van verlengde ankers: een tijdrovende klus, omdat op bestaande ankers nieuwe ankers waren gedraaid en verlijmd. Voor de eerste fase (spoor 505 en 508) in week 8 kon niet worden doorgewisseld naar een ander spoor, waardoor al het materieel in dubbelvoud moest worden aangevoerd. Aan- en afvoer verliep bovendien via een spiering, omdat aanvoer vanaf het spoor beperkt was door andere werkzaamheden en drukte op de railinzetplek.
Opvallend was dat de werkzaamheden doordeweeks plaatsvonden. Dit gaf onze spoorbouwers de gelegenheid om in het weekend vrij te zijn, iets wat in de branche zelden voorkomt maar zeer gewaardeerd wordt.
Duurzaamheid in de praktijk
Het specialistische materieel van De Wilde voor indirecte spoorstaafbevestigingen kan volledig elektrisch draaien. De uitdaging was: waar vind je stroom op station Duivendrecht? In overleg met de stationsmanager en NS Stations werd een oude krachtstroomaansluiting opgespoord, vermoedelijk overgebleven van een voormalige horecagelegenheid. SPIE realiseerde de juiste aansluiting. Zo werd in de weken 8 en 28 samen ongeveer 2000 kWh rechtstreeks uit het net gebruikt – goed voor een besparing van circa 600 liter diesel en de bijbehorende CO₂-uitstoot.
Samenwerking en betrokkenen
Het project werd uitgevoerd in samenwerking met v/d Mheen, BAM, Sinzig, SPIE en NS Stations.
In week 28 van 2025 rondde De Wilde een uitdagend project af op station Duivendrecht in Amsterdam. Het betrof de tweede fase van werkzaamheden die eerder dat jaar in week 8 waren gestart. In opdracht van BAM werd op de onderste treinsporen (spoor Rt en VT) de bestaande indirecte spoorstaafbevestiging vervangen door een duurzamere en betrouwbaardere oplossing.