Tramsporen

Nieuwe Wissels in tunnel Marconiplein Rotterdam

In opdracht van de RET heeft De Wilde Spoorwegbouw vier wissels vervangen in de tunnel van Wisselcomplex Marconiplein 2 te Rotterdam.

 

De oude wissels in de tunnel waren versleten en daarom hebben we twee 1:9 wissels en twee 1:12 wissels volledig vernieuwd. Het spoor is hier niet in ballast gelegd, maar volledig op beton verankerd. We zijn gestart met het verwijderen van het spoor; hebben de oude ankers uitgeboord en vervolgens de ontstane gaten gevuld met betonmortel. Daarna hebben we de spoorstaven teruggeplaatst en de wisseldelen neergelegd op houten balken, zodat onder de spoorstaven de rughellingplaten gemonteerd konden worden. Voor de wisseldelen was dit reeds gedaan door de leverancier van de wissels. Onder de rughellingplaten zijn zogenaamde Getzner platen*) van verschillende diktes geplaatst ten behoeve van de opvang van trillingen. Daarnaast zijn deze platen beter bestand tegen de belasting van de metro’s. De Getzner platen zorgen er ook voor dat de spoorconstructie geïsoleerd ligt van de ondergrond.

Precisie in maatvoering
De volgende stap in de opbouw is het instellen van de afstelmiddelen, om het spoor minutieus af te stellen op breedte en verplaatsing (spoorwijdte en spoorligging). De maatvoerder zorgt ervoor dat het spoor zeer nauwkeurig is afgesteld op de juiste maatvoeringen. Vervolgens worden en nieuwe gaten geboord, waarin de nieuwe ankers worden verlijmd. Dit verlijmen gebeurt met behulp van lijmdoppen om ervoor te zorgen dat de ankers altijd op de juist diepte zitten. Na uitharding van de lijm worden de doppen eraf gedraaid. En dan wordt het spoor afgemonteerd door het aandraaien van de bevestigingsmiddelen. Zo zit om het anker de zogenaamde center, die ervoor zorgt dat de rughellingplaat onbeweeglijk vastzit aan het anker. Op het anker worden nog een veer, ring en borgmoer bevestigd, waarbij de veer met een bepaalde kracht wordt aangedraaid. Door de veer kan de plaat wel omhoog en omlaag bewegen, maar de center voorkomt dat de plaat ook zijwaarts kan bewegen.

Test met grote afzuigunit
Tijdens het werk in de tunnel hebben we een test gedaan en voor het eerst gewerkt met een zeer grote afzuigunit. Bij het lassen en slijpen tijdens onze werkzaamheden komt immers rook en stof vrij. Onze medewerkers gaven aan dat zij beduidend minder last hadden van rookgassen en stof, waardoor ze prettiger (en gezonder) hebben kunnen werken. De test werkte eigenlijk beter dan vooraf gedacht. Bij een volgend tunnelproject gaan we de afzuigunit zeker weer gebruiken. Door de afzuigunit iets anders te plaatsen en misschien nog een groter unit te bestellen verwachten we er de volgende keer zelfs nog meer profijt van te hebben.

 

*) Getzner platen bestaan uit een kunststoflaag met een harde HDPE-plaat. Deze platen zijn zeer duurzaam omdat ze minder hard slijten en zeer lang blijven terugveren naar hun oorspronkelijke dikte.