
Vernieuwing spoorconstructie op Schinkelbrug: complex werk in smalle ruimte
In opdracht van BAM heeft De Wilde Spoorwegbouw de spoorconstructie op de Schinkelbrug in Amsterdam vernieuwd. De bestaande blokkenspoorconstructie voor en achter het beweegbare deel van de brug was aan het einde van zijn levensduur. Daarom is deze vervangen door een moderne balkenspoorconstructie.

Van blokken naar balken
Naast de ombouw van blokkenspoor naar balkenspoor zijn ook de spoorstaven, brugovergangen, compensatielassen, controleplaten en middelen tegen spoorstaafkruipen vernieuwd. Het werk vond plaats op de middelste spoorbrug, die aan weerszijden wordt ingesloten door brugdelen van de A10-snelweg – een locatie met weinig manoeuvreerruimte.
Samenwerken met de A10-aannemer
Tijdens de uitvoering werd gelijktijdig gewerkt aan de A10. Om de krappe ruimte optimaal te benutten, is in goed overleg de bouwplaats van de A10-aannemer tijdelijk overgedragen aan De Wilde en BAM. Dit was mogelijk doordat de A10-werkzaamheden tijdens het Hemelvaartweekend stillagen.
Slim plannen, dubbel draaien
De planning was ambitieus: de hoeveelheid werk paste eigenlijk niet binnen één lang weekend. Daarom is met dubbele ploegen en dubbele inzet van rupskrollen gewerkt. Ook is er gekozen voor een combinatie van spoor- en weggebonden zuigwagens om tijd te winnen bij het schoonzuigen van de werkzones.
Werktrein in twee delen
Door beperkte bereikbaarheid van de werklocatie kon het benodigde materiaal niet eenvoudig worden aangevoerd. Een groot deel is per werktrein vervoerd. Omdat een wissel verderop in het tracé de vrije lengte beperkte, is de werktrein onderweg opgesplitst in twee delen, die afzonderlijk van spoor zijn gewisseld – een noodzakelijke handeling om de werkmethodiek én de planning haalbaar te houden.
Praktische oplossingen voor veiligheid en duurzaamheid
Voor het frezen van goten is een opzetstuk ontwikkeld voor op de krol, waarmee een aparte freesmachine overbodig werd. Dit verminderde transport en maakte gebruik van bestaand materieel mogelijk. Uitstekende ankers na verwijdering van ontsporingsblokken zijn afgedekt met rode opzetstukken om struikelgevaar te voorkomen.
Techniek, timing en samenwerking op een kwetsbare locatie
De uitvoering op de Schinkelbrug vergde technische precisie, strakke logistiek en nauwe afstemming met alle betrokken partijen. De Wilde heeft met dit project opnieuw laten zien hoe complexe spoorvernieuwingen binnen korte tijd en op beperkte ruimte succesvol worden gerealiseerd.
In opdracht van BAM heeft De Wilde Spoorwegbouw de spoorconstructie op de Schinkelbrug in Amsterdam vernieuwd. De bestaande blokkenspoorconstructie voor en achter het beweegbare deel van de brug was aan het einde van zijn levensduur. Daarom is deze vervangen door een moderne balkenspoorconstructie.