Speciale spoorconstructies Kraanbanen & industriesporen

Nedtrain Maastricht

Locatie
Maastricht
In opdracht van
Willems Bouwbedrijf
Uitvoeringsperiode
februari - april 2017

Doordat ProRail en NS de dienstregeling willen aanpassen naar hoogfrequent rijden, is het noodzakelijk met treinstellen ter beschikking te hebben. Dit betekent dat - naast de aankopen van treinstellen - treinstellen sneller gerepareerd en gereinigd dienen te worden. Dit repareren en reinigen vindt plaats bij Nedtrain. Nedtrain breidt dan ook op diverse locaties in Nederland haar capaciteit uit. In Maastricht bouwde hoofdaannemer hiervoor een nieuwe hal C. De Wilde Spoorwegbouw realiseerde de sporen in de hal.

In de hal zijn 4 sporen van circa 120 meter gerealiseerd. 3 Sporen bestonden uit sporen op stalen kolommen. Hierdoor kunnen de monteurs van Nedtrain ook goed de onderstellen van de trein benaderen. Hier bestaat de uitdaging op het in de hal verplaatsen van de spoorstaven en deze nauwkeurig op de stalen kolommen te plaatsen. 1 Spoor bestond uit ingegoten spoor in een betonnen goot. De uitdaging hier bestond uit het dusdanig afstellen van het spoor dat het ingegoten spoor in de gebruikssituatie geen hinder voor heftrucks of struikelgevaar voor monteurs oplevert.

Voor en achter de deuren van de loods is een overgang naar het ballastspoor gerealiseerd. Dit bestond in de loods bij alle sporen uit circa 4 meter ingegoten spoor. Buiten de gevel is een aantal meter spoor op dwarsliggers gerealiseerd.

Twee van de sporen kwamen met een zeer kleine boogstraal aan op de loods. Om een goed rijgedrag te waarborgen is de spoorwijdte tijdelijk vergroot tot 1445 respectievelijk 1440 mm. In de loods is dit stapsgewijs verkleind naar de gebruikelijke 1435mm.

Op de uiteinden zijn de spoorstaven voorzien van "wielkwadranten" om te ver doorrijden van de treinen te voorkomen.