Indirecte spoorstaafbevestiging Stroomrailaanleg en -onderhoud Ballastspoor

Vlechtingsviaduct Waalhaven

Renovatie damwandconstructie vanwege verzakken ankerstangen

In opdracht van RET Rotterdam renoveerde De Wilde Spoorwegbouw de damwandconstructie van Vlechtingsviaduct Waalhaven. Het viaduct ontleent zijn naam overigens aan het type betonbewapening en heet officieel ‘Ontvlechtingsviaduct Waalhaven’.

Een aantal jaren geleden werd geconstateerd dat de damwanden aan beide zijden van het viaduct naar binnen aan het zakken waren. Onderzoek van gemeente Rotterdam wees uit dat in de loop der jaren de druk op de ankerstangen te hoog was geworden, vanwege normale grondzetting en het regelmatig aanvullen van ballast. Door het naar beneden drukken van de ankerstangen, trokken de damwanden naar binnen. Wat speciaal is aan de op dit project toegepaste damwandconstructie is dat de ankerstangen zweven in een betonkoker. Deze betonkoker wordt in 0-stand (bij de bouw en door ons na opnieuw afspannen van de ankerstangen) gelijk gehouden met onderkant stang. Hierdoor blijft de ankerstang gedurende de eerste 28cm dat de grond erom heen verzakt op de juiste spanning staan. In de praktijk zou dit gelijk moeten staan aan 25jaar. De betonconstructie die aan de ankerwanden bevestigd was begon te scheuren, waardoor het viaduct begon te ontzetten.

De Wilde verwijderde het spoor, de ballast en 8.000 kuub zand. Daarna startte de renovatie van de constructie in samenwerking met aannemingsbedrijf Kandt, specialist in funderingswerk. Ankerstangen werden opnieuw behandeld tegen corrosie. Gording en bouten werden vernieuwd en weer stevig bevestigd aan de achterwand. De ankerstangen werden afgelaten en daarna weer op ontwerpspanning afgesteld.  Aan de binnenzijde werd vervolgens de grondlaag weer aangebracht, waarna de terugbouw van het spoor plaatsvond (hergebruik van alle materialen) zodat de metro’s weer konden rijden. De komende periode wordt er nog gewerkt aan het aanbrengen van de verstevigingsconstructie aan de zichtkant (buitenzijde) van de damwanden. Deze constructie is noodzakelijk omdat is vastgesteld dat op maaiveld er een zodanige mate van materiaal afname is geconstateerd dat deze damwand zijn rest levensduur niet zou halen. Versteviging, stralen en coaten moeten ervoor zorgen dat de damwanden weer jarenlang kunnen functioneren!

Video renovatie Vlechtingsviaduct: