Indirecte spoorstaafbevestiging Ingegoten spoor

BBV Den Haag

Locatie
Den Haag
In opdracht van
Volkerrail
Uitvoeringsperiode
Q4 - 2022

In opdracht van VolkerRail hebben we eind oktober op twee viaducten drie soorten werkzaamheden uitgevoerd. Dit betreft een ingegoten spoor, brugdwarsliggers en indirecte spoorstaafbevestiging.
 
Op het viaduct van de Prinses Beatrixlaan in Den Haag bevinden zich vier sporen waar werkzaamheden zijn uitgevoerd.
 
Op twee sporen is er sprake geweest van een renovatie van houten dwarsliggers naar kunststof dwarsliggers. Om de houten brugdwarsliggers te vervangen naar kunststof brugdwarsliggers zijn allereerst de oude materialen verwijderd. Hierbij denkende aan brandplaten, anti-wip, Vossloh SKL klemmen etc. Vervolgens is met behulp van een krol de bestaande spoorstaven, geleidebalken en dwarsliggers uitgenomen. De oplegvlakken zijn schoongemaakt en geconserveerd, waarna de brugdwarsliggers en broekbalken zijn uitgelegd. Hierna heeft de maatvoerder met behulp van de meettrolley het spoor kunnen afstellen naar de gewenste ontwerpligging. 
 
Op de andere 2 sporen is er sprake geweest van een renovatie van regelbare bevestigingen (vernieuwen stiftplaten). Als eerst zijn de bevestigingen losgedraaid, spoorstaven naar buiten gelegd en de oude stiftplaten incl. lijm verwijderd. De nieuwe stiftplaten zijn m.b.v. hoogwerkers bevestigd op de brug. Vervolgens zijn de kurkrubber onderlegplaten, rughellingplaten uitgelegd en de spoorstaven opgezet. Vervolgens werd met de maatvoerder het spoor afgesteld met excentrische kraagbussen en het spoor afgemonteerd.