Indirecte spoorstaafbevestiging Stroomrailaanleg en -onderhoud Ballastspoor

Ballastbaanvernieuwing RET

Locatie
Waalhaven - Tussenwater en station Zalmplaat te Rotterdam en Hoogvliet
In opdracht van
RET N.V.
Uitvoeringsperiode
21 juli t/m 31 augustus 2014 en 2 weekenden in oktober 2014

Na een lange periode van druk bereden spoor tussen de Waalhaven en Tussenwater was het hoog tijd om het complete spoor met de onderbaan te vernieuwen. In totaal is er 2 x 4,5 kilometer spoor vernieuwd in een 6 weekse buitendienststelling met alle daarbij behorende activiteiten als seinwezen, stroomrailvernieuwing, drainage, kabelgoten en schouwpaden.

Het complete project was zeer complex met veel disciplines en aspecten op een rij wat ervoor zorgde dat de cooridnatie en afstemming een lastig maar uitdagend geheel maakte. Naast de logistiek qua kiepwagens, krollen, stopmachines, slijpvrachtwagens en loc's zijn wij erin geslaagd om alle onderstaande aspecten in de daarvoor gestelde periode uit te voeren.

  • Het verrichten van asbestsaneringswerk
  • Het verrichten van onderzoekswerk aan de stootplaten en evt. vernieuwingswerk
  • Het verrichten van stabiliteits- en beschermende maatregelen aan de “te handhaven”langs-kabelgoten
  • Het vernieuwen van dwars-kabelgoten
  • Het vernieuwen van de ballastbaan, incl scheidingsvliezen en drainage voorzieningen (40.000 ton oude ballast, 32.000 ton nieuwe ballast)
  • Het vernieuwen van het spoor incl. bevestigingsmiddelen (2 x 4,5 km spoor met 11.000 dwarsliggers) • Het vernieuwen van de directe spoorstaafbevestiging over 5 gedeeltes met een totale lengte van 2 x 900 meter
  • Het lichten en schiften van spoor en wissels
  • Het slijpen van de spoorstaven voor ingebruik name
  • Het vernieuwen van stroomrail, incl stroomrailbokken (energievoorziening)
  • Het tijdelijk verwijderen en herplaatsen van alle baanapparatuur incl. bijbehorend kabelwerk (seinwezen)
  • Het vernieuwen van de loop- en werkpaden, incl. bijkomend taludwerk
  • Het verrichten van werkzaamheden m.b.t. bovenbouwmaterialen (BBM) aan- en afvoerroutes via ProRail sporen
  • Het leveren van alle benodigde materialen
  • Het afvoeren van alle vrijkomende materialen incl. evt. bijkomend onderzoeks- en vergunningswerk