Ballastspoor

Vernieuwing wissel 57-58 emplacement Waalhaven

Locatie
Emplacement Waalhaven
In opdracht van
RET
Uitvoeringsperiode
Juni 2015

Na jarenlang dienst te hebben gedaan in het metrospoorwegennet van de Erasmuslijn, worden de baancomponenten langzaam ingehaald door de tijd. De slijtage heeft zijn aanwezigheid allang kenbaar gemaakt door het rijcomfort van de metrostellen in negatieve zin te beïnvloeden.

Een vernieuwing van twee wissels die het Emplacement Waalhaven met de hoofdrijbaan verbinden. Ondanks de bereikbaarheid, de omvang en de complexheid van het werk, betreft de uitvoeringstijd niet meer dan één weekend. Vakmanschap, baankennis en maatwerk zijn op dit project de kernwoorden die de goede afloop waarborgen.

De vernieuwing betreft twee 1:9 wissels en 70m1 spoor die zijn leeftijd kenbaar maken door het profiel van de spoorstaaf welke uitgevoerd is in het vignoleprofiel type NP46 (46 E3). Een goede indicator die de noodzaak van de vernieuwing aangeeft, gezien de opdrachtgever RET reeds decennia actief is met het metrospoorwegennet uit te voeren in vignoleprofiel type S49 (49 E1). Een type spoorstaaf die onderhoudsvriendelijker is en een grotere rijcomfort vertegenwoordigt. Naast de verandering van het type spoorstaaf worden de wissels, welke houten dwarsliggers bezitten, in betonnen dwarsliggers uitgevoerd.

In hoofdlijnen omvat het project de volgende werkzaamheden:

  • het verwijderen van sporen NP46: spoor, opbouw en ballast;
  • het verwijderen van wissels: spoor, opbouw, ballast en installaties;
  • het bouwen van sporen S49: spoor, opbouw, ballast;
  • het monteren van wissels: spoor, opbouw, ballast en installaties;
  • het aanbrengen van metalurgische- en elektrische scheidingslassen;
  • het aan- en afvoeren van alle benodigde materialen;
  • het loskoppelen en herstellen van signalering;
  • het aanpassen van de stroomrailhoogte.

Ondanks dat in het weekend week 23 van 2015 in de werksporen 1 en 145 buitendienst gesteld zijn, blijft het nevenspoor van de hoofdrijbaan in bedrijf. Daarnaast is het werkgebied niet van buitenaf te bereiken. Dit maakt het dat de bereikbaarheid ten zeerste beperkt wordt, waarbij de werkplek louter eenzijdig over het spoor te bereiken is. Deze belemmering vergt de inzet van groot materieel, gedoseerde “just in time” levering van materialen en een nauw afgestemde planning.