Groot onderhoud metrostation Rotterdam CS: spoor én stroomrail vernieuwd

Locatie
Rotterdam
In opdracht van
RET

In de zomer van 2025 heeft De Wilde Spoorwegbouw als hoofdaannemer omvangrijke werkzaamheden uitgevoerd aan het metrospoor in en rondom station Rotterdam Centraal. De bestaande spoorconstructie en stroomrail waren aan het einde van hun levensduur en zijn in twee aaneengesloten fases volledig vernieuwd.

Twee fases, acht wissels en bijna een kilometer stroomrail

Tussen 19 juli en 11 augustus werden acht stuks 1:9 wissels, 300 meter perronspoor en 950 meter stroomrail vervangen. De nieuwe stroomrail is uitgevoerd in aluminium, wat op de lange termijn een energiebesparing oplevert voor de opdrachtgever. Alle wissels lagen op beton, waardoor het specialisme van De Wilde in indirect spoor op beton optimaal tot zijn recht kwam.

Logistieke precisie in een drukke tunnelomgeving

Het werkterrein bevond zich aan beide zijden én op het station zelf – midden in de metrotunnel van Rotterdam CS. De wens van de opdrachtgever om het station open te houden voor reizigers maakte de uitvoering extra uitdagend. De beperkte ruimte vroeg om strakke afstemming en slimme logistiek: elke nacht werd materieel met de werktrein aan- en afgevoerd.

Daarnaast werd de ventilatie in de tunnel buiten gebruik gesteld. Om de veiligheid van het personeel te waarborgen, plaatste De Wilde extra ventilatoren voor voldoende afzuiging. Ook de inzet van TRT’s droeg bij aan een veilige en nauwkeurige uitwisseling van wisseldelen en spoorstaven.

Rotterdam CS klaar voor de toekomst

Met de vernieuwing van zowel de wissels als de stroomrail is het metronetwerk rond Rotterdam CS weer toekomstbestendig. De Wilde Spoorwegbouw kijkt terug op een technisch uitdagend maar geslaagd project waarin vakmanschap, samenwerking en duurzaamheid samenkwamen.

Groot onderhoud metrostation Rotterdam CS: spoor én stroomrail vernieuwd
Neem contact op
+31(0) 348 470 146
Mail ons