Aanpak op maat: optimalisatie van station Deventer binnen DOP-programma
Als raamcontracthouder van het programma DOP – Duurzame Optimalisatie Perrons – heeft De Wilde Spoorwegbouw in opdracht van ProRail station Deventer onder handen genomen. Het project betrof een combinatie van sloop, verplaatsing, ondergrondse infra en herinrichting van het voorplein.
Van paviljoen tot perronbank
De werkzaamheden op station Deventer bestonden uit het verwijderen van twee verwarmde paviljoens, het weghalen van banken en prullenbakken en het verplaatsen van diverse plaatsnaamborden. Tegelijkertijd is de outillage op het voorplein vernieuwd en voorbereid op toekomstig gebruik.
Een belangrijk onderdeel van de opdracht was het saneren van bestaande kabels in de ondergrond en het spanningsvrij maken van technische installaties op het perron. Voor de nieuwe outillage is gezorgd voor een conflictvrije ondergrond én aansluitpunten op de bestaande infrastructuur.
Complex werk op smalle ruimte
De centrale ligging van de betonnen platen op het middenperron vroeg om inventieve oplossingen. Omdat de Krol hier niet kon komen, zijn meerdere handmatige manoeuvres ingezet om deze te verwijderen. Een goed voorbeeld van de praktische flexibiliteit waar De Wilde om bekendstaat.
Het werk kende een multidisciplinair karakter, waarbij onderaannemers uit verschillende domeinen samenwerkten op een locatie met reizigers, installaties en beperkte werkruimte. Dit vroeg om scherpe coördinatie en heldere afstemming tussen alle betrokken partijen.
Hoofdaannemer met overzicht en vakmanschap
Als hoofdaannemer stuurde De Wilde het gehele project aan – van sloop en straatwerk tot ondergrondse infra en coördinatie met partijen als Van Dorp, VSKR, Epsilon, Strukton Systems, Street Furniture, Raveco, Van de Mheen Rail, Drill Almelo, NS Stationsbeheer en ProRail.
Perronoptimalisatie in de praktijk
De werkzaamheden op station Deventer laten zien wat er komt kijken bij de ogenschijnlijk eenvoudige optimalisatie van een perronomgeving. Onder de grond én boven de grond wordt gewerkt aan een duurzaam en toekomstbestendig station – zorgvuldig uitgevoerd, zonder overlast en volledig gecoördineerd.